טלפון: ‎052-6388395

מאמרים


5 כללים לעריכת סאונד

5 כללים לעריכת סאונד על פי סגנון מוסיקלי

אחד מהדברים ההופכים תהליך עריכת סאונד לתהליך מוצלח עם תוצרים איכותיים הוא  כאשר מתאימים את עריכת הסאונד לסגנון המוסיקלי.

בסופו של יום, אין סיכוי ששיר חדש של אייל גולן יקבל את אותו סגנון עריכה שיקבל השיר החדש של רמי פורטיס,

בעריכה של מוסיקה קלאסית ישתמשו בכלים אחרים לגמרי מאשר בעריכה של מוסיקה ים תיכונית.

את ההיגיון מאחורי זה קל להבין, אבל השאלה היא כיצד לבצע את זה בפועל?

הנה כמה כללי בסיס על פיהם יש לפעול כדי לערוך את היצירה בהתאם לסגנון שלה.

 

עריכת פופ

אם אתם מתכננים לערוך את הסאונד בשיר פופ קליט, קצבי וחדש, הנה כמה דברים שכדאי לשים אליהם לב.

ראשית, השירה היא השחקנית הראשית בשיר כזה. כל שאר הכלים והליווי תופסים מושב משני לצד השירה ועליה יש לשים את הדגש.

אין הרבה תדרים נמוכים בשיר כזה, בטח בהשוואה לרוק, והרעיונות המוסיקליים בשיר חוזרים על עצמם, כדי לייצר יצירה קליטה ופופולרית לכל אוזן.

 

רוק

כאשר מבצעים עריכת סאונד בשיר רוק נשים לב לנוכחות התדרים הנמוכים. גם התופים וגם הבס ישבו על תדר נמוך אך יופיעו בווליום גבוה במיקס הסופי.

הקהל המאזין לשיר לרוב לא יחפש שירה נקייה, צלולה ואיכותית, אלא יקשיב לשיר כמכלול, ולעיתים אף ייתן דגש רב יותר על כלי הנגינה. מעבר לכך,

הרוק הוא סגנון חופשי המאגד בתוכו מגוון רחב של סגנונות קטנים ולרוב הדבר היחיד שיחבר בין שני שירים הנחשבים כרוק הוא העובדה שבשניהם

נמצא ייצוג של מה שנקרא 'השילוש הקדוש' – בס, תופים וגיטרה חשמלית.

 

היפ הופ

היפ הופ הוא ז'אנר שכל כולו סובב סביב מקצב ולכן גם עריכה של שיר כזה תתבצע בהתאם.

המקצבים תופסים את קדמת הבמה והדגש הוא באופן משמעותי על התופים.

בין אם השיר הוא אולד סקול או ניו סקול היפ הופ, התופים (מערכת תופים ושלל כלי הקשה אחרים) צריכים להישמע בצורה ברורה ומאוזנת,

כאשר הם מופיעים בתדרים הנמוכים ובצליל נקי.

 

מוסיקה אתנית

עריכת סאונד אתני איננה מורכבת. בכל פעם שאנו שומעים מוסיקת עולם אתנית אנו יודעים לזהות את כלי ההקשה וכלי המיתר המופיעים בצורה דומיננטית.

המגוון רחב והמוסיקה מושפעת משלל סגנונות שונים, אך היא תמיד תהיה נעימה לאוזן, ללא סאונד עוצמתי, עם אווירה רגועה והרמונית.

 

סלסה

בתהליך עריכת סאונד של מוסיקת סלסה נקדיש תשומת לב מרובה דווקא אל גיטרת הבס, כלי שלרוב משחק תפקיד רקע בז'אנרים אחרים.

מאחורי הבס נקשיב לפסנתר או לכלי ההקשה ובעדינות נשחיל גם את כלי הנשיפה כקישוט עדין לשיר.

השירה חשובה כאן, אך לא כמו בשירי פופ, והאווירה צריכה להיות סוחפת ומלטפת.